کد مطلب:68697 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

ابوسعید خدری: پیامبر در غدیر علی را بلند کرد











.

ابوسعید خدری صحابی پیامبر صلی اللَّه علیه و آله یكی از بازگوكنندگان واقعه ی غدیر بصورت نسبتاً مفصلی است. او در قسمتی از سخنانش می گوید:

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در روز غدیر خم مردم را فراخواند... و بازوی علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و بلند كرد بطوری كه سفیدی زیر بغل پیامبر صلی اللَّه علیه و آله را می نگریستم. سپس فرمود: «من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله».

سپس ابوسعید به نزول آیه «الیوم اكملت لكم...» اشاره می كند و بعد اشعار حسان بن ثابت را ذكر می نماید.

[صفحه 90]

13. ابوسعید خدری: حضرت سه مرتبه فرمود: «من كنت مولاه فعلی مولاه»[2] .

عبداللَّه بن علقمه از كسانی بود كه عمری به امیرالمؤمنین علیه السلام ناسزا می گفت. یكسال به مكه رفت و نزد ابوسعید خدری آمد و از او پرسید: آیا هیچ منقبتی درباره ی علی بن ابی طالب علیه السلام شنیده ای؟!

ابوسعید گفت: آری، می توانی از مهاجرین و انصار و قریش سئوال كنی.

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در روز غدیر خم ابلاغ كاملی نمود و فرمود: ای مردم آیا من نسبت به مؤمنین از خود آنان سزاوارتر نیستم؟ گفتند: آری- و این سؤال و جواب سه بار تكرار شد- سپس فرمود: ای علی، نزدیك بیا. پیامبر صلی اللَّه علیه و آله دو دست او را بلند كرد- بطوری كه زیر بغلها آنان را می دیدم- و فرمود: «من كنت مولاه فعلی مولاه»، و این را سه مرتبه فرمود.

عبداللَّه بن علقمه- كه تحت تأثیر تبلیغات بنی امیه قرار داشت با تعجب پرسید: تو خودت این را از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله شنیدی؟ ابوسعید اشاره به گوشهای و سینه اش كرد و گفت: دو گوشم شنیده و قلبم آن را در خود جای داده است. اینجا بود كه عبداللَّه گفت: من از ناسزا گفتن به علی علیه السلام استغفار و توبه می نمایم.



صفحه 90.





    1. كتاب سلیم: حدیث 39.
    2. .بحارالانوار: ج 37 ص 124-123.